Over Meyis

 Welkom bij Meyis

Ik ben Mirjam Najjar, oprichtster van Meyis, getrouwd en moeder van twee dochters. 
Ik ben Specialist Hoogbegaafdheid & Differentiatie, Part-time leerkracht PO en leerkracht externe plusklassen. 
Ik houd van sporten, vreemde talen leren en natuur. Op mijn website zie je daarom veel foto’s van de natuur. De natuur is uniek en verbazingwekkend (different is beautiful ;), maar het straalt ook rust en een nieuw leven uit. Vandaar ook het groene brein in mijn logo. En waar komt de naam Meyis vandaan? Het is een combinatie afkortingen van de namen van mijn dochters. Zij vormen mijn nieuwe leven, vandaar de naam.

Op dit moment doe ik eindelijk werk dat ik leuk en interessant vind.
Het werken met (hoog)begaafden geeft mij (nieuwe) energie en kan er geen genoeg van krijgen. 
Ik begeleid kinderen, jongeren, ouders en verschillende scholen. Daarnaast sta ik zelf nog voor de klas (regulier- en plusklasonderwijs). 

Mijn interesse voor begaafdheid begon in 2017. Ik had een beginnende burn-out en had ontslag genomen. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging, ik ging lesgeven aan vluchtelingenkinderen. 
Ik ging ook een dagje invallen bij een Eurekaklas op een voltijdsbegaafdenschool. Ik was gefascineerd door de inrichting van het lokaal en de onbegrensde nieuwsgierigheid van de leerlingen. Ik voelde verbondenheid met de doelgroep. Toen ik thuiskwam, snakte ik naar meer. Ik wilde weten wat hoogbegaafdheid inhield. Ik wilde meer in contact komen met deze doelgroep. In het regulier onderwijs zag ik weinig aandacht voor de zorg aan de bovenkant in de klas, dat wilde ik veranderen.

In februari 2019 ben ik begonnen met de opleiding Specialist Hoogbegaafdheid & Differentiatie aan de HAN. 
Via de opleiding kwam ik erachter dat mijn dochter hoogbegaafd was. Veel kenmerken zag ik als norm, omdat het in de familie niet anders was. Ik dacht dat iedereen zo was. Ik heb haar later laten testen en toen kwamen we erachter dat mijn vermoeden klopte. Ontzettend fijn dat we de juiste tools kregen om haar op school en thuis te begeleiden. Maar makkelijk was/is het zeker niet, vooral wanneer al je kinderen ook nog eens hoog-sensitief zijn. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging.

Naarmate de opleiding vorderde, herkende ik veel dingen uit mijn jeugd, maar ik liet het voor wat het was. Ik wilde vooral niet opvallen.
Bij de intro van een nieuwe module, vroeg ik in de pauze één van de docenten of ik de eindopdracht op een andere manier mocht maken. Ik verklaarde me nader en ze ging akkoord. Gelijk daarna vroeg ze mij of ik weleens aan mijzelf gedacht had. Ze zei dat ze in de lessen een aantal kenmerken bij mij zag. Ik wist niet wat ik hoorde. Er gingen verschillende gedachten door mijn hoofd. ”Zou ik het wel zijn? Ben ik dan toch niet gek? Zijn mijn ouders het ook? Waarom word ik nu emotioneel? Hopelijk heeft niemand het door. Voel ik mij daarom altijd anders?” ”Maar zo slim ben ik niet.”
Maar wat mij het meest raakte was dat deze vrouw, Sandra Leefmans, dus de eerste persoon in mijn leven was (op 27 jarige leeftijd) die mij dus echt ZAG. Waarom hebben mijn basisschoolleerkrachten dit niet gezien? 
Later die week hadden we een belafspraak en vertelde ze welke kenmerken ze bij mij zag. Het was een heel fijn gesprek, het begin van mijn zoektocht naar mijzelf. 

In februari 2020 haalde ik mijn diploma en ging ik binnen de stichting van mijn werkgever aan de slag als specialist Hoogbegaafdheid.
Ergens wilde ik toch een bevestiging (ook al was dit echt niet nodig) en ging op zoek naar een coach voor hoogbegaafde volwassenen. De IQ test zette het laatste puzzelstukje op zijn plaats. Na herkenning, kon nu het proces van erkenning beginnen. Ik moest mijzelf accepteren, zodat ik aan mijn talenten, maar ook aan mijn valkuilen kon werken. Dit acceptatieproces heeft lang geduurd, maar het lieveheersbeestje is niet meer bang zich te verschuilen. 

Nu zet ik mij hard in voor (vermoedelijk) (hoog)begaafde kinderen en jongeren. Ik wil niet dat zij dezelfde struggles moeten doorstaan als ik heb moeten doen. Een juiste signalering op jonge leeftijd voorkomt drop-outs, burn-out/bore-outs, onderpresteren en identiteitscrisis op latere leeftijd. Zij hoeven niet 27 jaar te wachten voordat ze gezien worden en de juiste begeleiding krijgen! 

”Be the change you want to see in the world.” Mahatma Gandhi
Deze quote inspirireerde mij al sinds jongs af aan. Als je een verandering wil zien, begin dan bij jezelf. Het is met zeggen niet te doen. Wees die verandering! Ik zal die verandering nu ZIJN door hét verschil te maken voor deze bijzondere doelgroep.

Mirjam Najjar

20200721_154347